Cat Power – “Sun”
Albumi iz prašine Mozaik

Cat Power – “Sun”

Ne znam klecam li pod pritiskom godina što me sustižu ili ipak nije stvar u meni, no osjećam da imam problema s nekim promjenama rukopisa u razbacanim tekama suvremene popularne glazbe. Inače pozdravljam svako bježanje od učmalosti i stagnacije, ali, nakon Fione Apple, odnosno, njezinog još svježeg albuma, još mi jedna (slučajno ili ne) ženska autorska figura bježi iz ruku svojom novom zvučnom slikom. Chan Marshall, danas već 40-ogodišnja američka kantautorica proslavljena pod pseudonimom Cat Power, upravo je izdala svoj deveti studijski album, odnosno, sedmi s vlastitim autorskim materijalom, i to nakon poduže stanke tijekom koje nije manjkalo privatnih turbulencija. A sa “Sun” se gotovo radikalno odmiče od svoga dosadašnjeg izričaja uronjenog u indie-rock vode zamućene folkom i njemu specifičnom naracijom. Nešto poput Fione, dakle, na svom zadnjem iskoraku, Cat Power je odvažno krenula putem novog izmišljanja vlastite sebe, s meni osobno bitnom razlikom u tome što mi je njezin rukopis puno bliži i draži. Upravo tu su moja očekivanja naišla na probleme…

 

Moram priznati da obožavam njezin album “Moon Pix”, njegovu zagasitost, muljeviti tempo i enigmatičnost, dok joj ostale albume uglavnom uspoređujem s njim. Zadnji autorski, “The Greatest” iz 2006. bio je nešto najbliže onom čime se Cat Power mogla upisati u ligu srednjostrujaša, svojim raskošnim pitkim zvukom dovoljno neodoljiv za sve, osim možda za gunđala poput mene kojem je bio malčice previše… običan? Preskočit ću album obrada, “Jukebox” (svojevrstan nastavak sličnog, osam godina straijeg projekta “The Covers Record”), kojim je 2008. prekinula neuspjele pokušaje da se uhvati ukoštac s novim pjesmama koje nije znala kanalizirati, pa doći konačno do realizacije tih istih pjesama (i pokoje nove) te pokušati dočarati topografiju puta kojeg je hrabra glazbenica odabrala. “Sun” je, naime, prvenstveno, u ekstremnom smislu riječi, solo uradak – Chan je napisala, skladala i otpjevala sve, a uz to producirala album (prema njezinim riječima, kad ti netko kaže da nabaviš producenta je isto kao da ti kaže da napraviš operaciju nosa) te odsvirala sve osim gitara i basa na “Cherokee” te još glasovira i bubnja na “Ruin”.

A zvuk kojeg je izvukla iz sebe i koji je morao proći baš samo kroz njezine prste, kanal je našao u izraženoj sintetici, odnosno, sintisajzerima, ritam-mašinama i elektronikom. Tu negdje sam i zastao nesiguran kako i kamo dalje s tim pjesmama koje su se cijedile iz zvučnika, s tim da je start još sasvim solidan, budući da su “Cherokee” i “Ruin”, ali i “Sun” i “3, 6, 9” zahvalne za pažljivije slušanje. Album gubi na intenzitetu u svojoj sredini, u triptihu “Always on My Own” – “Real Life” – “Human Being”, koje kao da su plod natucanja, kako po instrumentariju, tako i po odabiru riječi. Cat Power baš je, naime, tu najviše pokleknula i zašla u neku vrst nenamjernog manirizma u kojem prestaje biti bitno i to o čemu pjeva.

Opetovana slušanja ponajviše dobro, pak, čine završnici albuma, izuzmemo li apsolutno nepotreban i promašen hip-hop a la Cat Power “Peace and Love” na samom kraju. Predivna balada “Manhattan” nošena glasovirom i umiljatom elektronikom djeluje iscjelujuće, makar kad je u pitanju ugođaj koji samim zvukom stvara, dok je jedanaestominutna “Nothing But Time”, u kojoj joj se za mikrofonom pridružio i legendarni Iggy Pop, obećavajuće hrabra za svoju minutažu, kotrljajuća i nigdje nezanimljiva. Dajte joj nekoliko pažljivih slušanja i zarobit će vas u svoj hermetični ali nezagušljiv svijet, baš kao što će vam svakim novim slušanjem “Silent Machine” otkriti neku svoju novu dimenziju. U koordinatama namjenski raspuštenog stvaralačkog mehanizma Cat Power naći ćete tako napokon ne samo odmicanje od sebe same, već zapravo sumiranje te iste neuhvatljive sebe.

Međutim, ostajem pri onom prvom dojmu o njezinim novim glazbenim igračkama i zvučnim kolažima. Iako bi uradi-sam pristup logički trebao davati još toplije i osobnije tonove, čini se kako je u ovom slučaju prevladala očaranost vlastitom odvažnošću i novim lepezama rješenja pa je i sve ono intimno sabijeno u stihove raspršeno u sintetičkim, umjereno kontroliranim vatrometima. Volio bih da nisam rado slušao prethodne albume Cat Power pa da mogu donijeti manje uvjetovan sud, ali slijedom toga se pitam i koliko bi uistinu zanimljiv “Sun” zvučao da je u pitanju neki novi, nepoznati izvođač. Konačne odgovore prepuštam svakome od vas koji ćete se osunčati pod zaštitnim faktorom nikad predvidljive Chan Marshall.

 

Toni Matošin

 

 

Osobna karta albuma

Izvođač Cat Power
Naziv albuma Sun
Izdavač Matador
Produkcija Cat Power
Datum objave 3.9.2012. (Europa)
4.9.2012. (SAD)
Snimano
2007. – 2012.
Malibu
The Boat Studio, Silverlake
South Beach Studios, Miami i
Motorbass Studio, Paris
Posebna napomena Standardno izdanje s jednim diskom

Popis pjesama

1. Cherokee
2. Sun
3. Ruin
4. 3, 6, 9
5. Always on My Own
6. Real Life
7. Human Being
8. Manhattan
9. Silent Machine
10. Nothing But Time
11. Peace and Love
Linkovi

Ruin – Spot

{youtube}_nl3Oo4-IQ4{/youtube}