Phil Spector, na žalost, predstavlja stereotip “ludog genija” i sjecište je svih atributa kakvi se često i olako prišivaju ekscentričnošću sklonim artistima. Već odavno tužna mu sudba te cijeli niz incidenata, izljeva agresije, umjetničke (i svake druge) posesivnosti i uspona i padova koji su joj prethodile, od životne priče jednog od najpoznatijih glazbenih producenata prošloga stoljeća sastavile su sapunicu dostojnu najbolje tradicije Twin Peaksa. Čak toliko da je u široj javnosti već izblijedilo ono što je bitno – njegov rad, producentski i skladateljski, te utjecaj kojeg je poput žiga snažno utisnuo u cijelu nisku suvremenika i kasnijih meštara od zanata.
Nemirni duh i divlji temperament, naime, stajao je – što je ovim povodom najbitnije – iza istinskog vizionara koji je, pokazalo se, presudno utjecao na pop i rock pjesmaricu i do današnjih dana. Njegov tzv. zvučni zid, kojeg je sam nazivao vagnerijanskom glazbom, a koji je tih šezdesetih idealno pogodio zvučne zahtjeve jukeboxea i radio-postaja, još uvijek u najsuvremenijim zvučnicima zvuči zaprepašćujuće dobro i moćno. Korištenje većeg broja glazbenika i instrumenata do te mjere da se postigne zvuk orkestra, naglašavanje ritam sekcije, posebno udaraljki i bubnjeva, postizanje efekata jeke i podebljavanje snimki vokala samo su neke od tehnika kojima je Spector napravio pravu malu revoluciju u glazbenoj produkciji šezdesetih čija je ostavština prava riznica bezvremenskih pop i rock melodija koje se danas čine svježijima od većine žanrovski sličnih radova iz, recimo, osamdesetih.
Nekidan sam u nekom TV-prilogu naišao na opis Spectora kao producenta Beatlesa, Ramonesa i Leonarda Cohena; koliko god to informacijski stoji od prvoga do zadnjeg slova, u pitanju su ipak njegovi radovi nastali nakon ključne faze u kojoj je od 1958. do 1968. s nizom ženskih grupa ostvario svoje najtrajnije uspjehe. “Let It Be”, “End of Century” i “Death of a Ladies’ Man” danas su tako tek zanimljive, ali nipošto omiljene stavke diskografija zvučnih imena s početka pasusa, pa ih, kao i prethodne kompilacije, zaobilazi i “The Essential”. Na dva diska stoga dobivate uistinu neke od najsvjetlijih točaka povijesti popularne glazbe, a gotovo doslovno sve ono što od Phila Spectora čini istinsku legendu. Od radova s The Teddy Bears i The Crystals do nezaboravnih The Ronettes (svakim slovom branit ću tezu da je “Be My Baby” pjesma najbliža savršenstvu ikad skladana u formatu pop-glazbe) i Ikea i Tine Turner u trideset i pet stavaka proteže se nezaboravna pop-simfonija kao podsjetnik na vremena kad je glazbena produkcija bila rad a ne sponzorluk. Što god znali i doznali o Spectoru kao osobi, njegovoj naravi i (vrlo) čudnim navikama, ovih stotinjak glazbenih minuta priča svoju daleko ljepšu i trajniju priču.
Inače, box-set “Back to Mono” iz 1991. ostaje i dalje najiscrpniji i najzahvalniji inventurni tretman Spectorove diskografije iz zlatnog razdoblja. Već samim tim što uključuje cjelokupni glasoviti album “A Christmas Gift for You” iz 1963. (ovdje nema ni jedne pjesme s tog esencijalnog božićnog albuma) ta kompilacija ima trajni primat nad ostalima sebi sličnima, no “The Essential Phil Spector” više nego dobro objašnjava zašto je ovaj ekscentrik glazbena legenda kojoj kolege i danas pišu hvalospjeve i baštine mu ostavštinu.
Toni Matošin
Osobna karta albuma
![]() |
||
Izvođač | Phil Spector |
|
Naziv albuma | The Essential | |
Izdavač | Sony | |
Produkcija | Phil Spector | |
Datum objave | 25.10.2011. | |
Snimano | šezdesete |
|
Posebna napomena | Standardno izdanje s dva diska | |
Popis pjesama
|
||
Disk 1 1. To Know Him is to Love Him (The Teddy Bears) ![]() 2. Corrine, Corrina (Ray Peterson) 3. Spanish Harlem (Ben E. King) ![]() 4. Pretty Little Angel Eyes (Curtis Lee) ![]() 5. Every Breath I Take (Gene Pitney) 6. I Love How You Love Me (The Paris Sisters) 7. There’s No Other Like My Baby (The Crystals) 8. Uptown (The Crystals) 9. He’s a Rebel (The Crystals) 10. Zip-A-Dee-Doo-Dah (Bob B. Soxx & The Blue Jeans) 11. Puddin’ n’ Tain (The Alley Cats) 12. He’s Sure the Boy I Love (The Crystals) 13. Why Do Lovers Break Each Other’s Heart? (Bob B. Soxx & The Blue Jeans) 14. (Today I Met) The Boy I’m Gonna Marry (Darlene Love) 15. Da Doo Ron Ron (The Crystals) 16. Not Too Young to Get Married (Bob B. Soxx & The Blue Jeans) 17. Wait ‘Til My Bobby Gets Home (Darlene Love) Disk 2 |
||
Linkovi | ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PhilSpector.com |
||
The Ronettes – Be My Baby – Audio |
{youtube}QzhbGaCwBzs{/youtube}