Koliko puta ste čuli ili izrekli onu “nije to album za svakoga”, što vrijedi i za film ili knjigu? Koliko god to bio tek svojevrstan govor ulice – jer naravno da ništa nije baš za svakoga, čak ni Mišo – ne mogu odoljeti a da ga ne primijenim na najnoviji, dvanaesti po redu album cijenjene gotovo koliko i propitkivane Tori Amos. Jer, kako se, bez upadanja u sivo teoretiziranje, drukčije i upotrebljivije izraziti o setu pjesama za 21. stoljeće inspiriranim i odsviranim u duhu velikih klasičnih djela nastalih u proteklih četiri stoljeća? Da, na svom prvijencu za Deutsche Grammophon, etiketu poznatu po klasičnoj glazbi, predvidljivo nepredvidljiva američka kantautorica približila se klasičnim glazbenim formama možda najbliže koliko ona to objektivno može, poput Stinga nakon njegova potpisa na ugovor s istim diskografskim pokroviteljem. Rezultat… i kako ga vrednovati?
Tematski se vrteći oko motiva lovca i lovine, prenoseći ga na polje ljubavnog odnosa svojim uobičajeno kriptičnim i teško prohodnim rukopisom, Tori Amos je zasjela za glasovir odlučnije no ikad dosad baš u namjeri da udari dramaturgiji onaj ključni dodatni pečat. Prizvavši u pomoć i vlastitu kćer za mikrofonom u četiri od četrnaest pjesama dodatno je “zatoplila” atmosferu koja ovija album, a instrumentarij – posve akustičan – sastavljen od gudačkog kvarteta i puhača pretencioznom konceptu daju ozbiljnost i autentičnost. Što, dakle, uistinu imamo? Chopina, Debussyja, Satieja, Schuberta, Bacha, Mendelssohna, Mussorgskog, Granadosa, Alkana, Scarlattija, Shumanna, pa i gregorijanske korale sve redom s osobitim poštovanjem upregnute u novodobivenu vrijednost za novo doba, kako god ga dodatno atributirali. Smisla koliko i ambicije, uspjeha koliko i emocije, strasti koliko i dara.
Konceptualni albumi u Torinu opusu daleko su od novih terena. Još od kontroverznog “Boys for Pele”, a nakon dostatnog uspjeha s prva dva albuma kojima je bila popu najbliže koliko je znala i mogla, ova je ekscentrična umjetnica više ili manje spretno nizala baš uglavnom takve naslove, ne mareći puno za trendove, pa ni mišljenja. No, s “Night of the Hunters” zagriza povelik zalogaj, odvažno, osobito uzme li se u obzir da cijeli niz zadnjih albuma i nije izdržao teret svojih koncepata i truda uloženog u njih. Zahtjeve koje je samoj sebi zadala ovdje opasno su blizu da i na samo pojašnjenje ideje izazovu odmahivanje rukom i podsmijeh. I samoga sam sebe zatekao upravo u takvoj pozi dok sam po prvi put preslušavao ove pjesme. Nisu se hvatale, bježale su mi poput noćnih beštija kad ih osvijetlim, zaudarale su na želju koja je pojela i kormilo i kormilara. I što se onda dogodilo – počeo sam hvatati ja njih, puštati Tori, koliko god joj još tamo od “To Venus and Back” uskraćujući iskrenu pažnju, da me nježno povede u sve nevjerojatniji svijet kojeg je uspjela ispreplesti lovačkim kompozicijama. I vjerujte mi, “Night of the Hunters” svijet je uistinu za sebe, cjelonoćno glazbeno putovanje po prijetećem krajoliku uznemirene psihe. Uznemirene, ali bez psihoze i horrora, usmjerene miru, jutru.
“Night of the Hunters” slijedi priču o kojoj ću vas ipak pustiti da se informirate na Wikipediji; ono bitno jest da se ta narativnost osjeti u samoj glazbi i Torinom vokalu, da vam vrlo brzo ne treba ništa drugo. Dođete li do toga, izdržite li svih sedamdesetak zahtjevnih minuta, zaključit ćete da je njezina nakana uspjela, da je ambicija porodila smisao, da je emocija postigla realizaciju, da je dar dočarao strast. Jedinstvenje ovo album, i u recentnoj produkciji i pogotovo u Torinu opusu – najuspjelije njezino djelo još od, više od dekade starog, “From the Choirgirl Hotel”. Kao netko ne osobito sklon njezinu rukopisu, dodat ću i – njezin najbolji album dosad.
Toni Matošin
Osobna karta albuma
{mosthumbviewer: images/SGrecenzije/2011/11/02/tori_amos_night_of_hunters_cover.jpg, images/SGrecenzije/2011/11/02/tori_amos_night_of_hunters_coverm.jpg, Tori Amos – Night of the Hunters, Center} | ||
Izvođač | Tori Amos |
|
Naziv albuma | Night of the Hunters | |
Izdavač | Deutsche Grammophon | |
Produkcija | Tori Amos | |
Datum objave | 20.09.2011. |
|
Snimano | Cornwall, UK |
|
Posebna napomena | Standardno izdanje s jednim diskom | |
Popis pjesama
|
||
1. Shattering Sea ![]() 2. Snowblind 3. Battle of Trees 4. Fearlessness 5. Cactus Practice 6. Star Whisperer ![]() 7. Job’s Coffin ![]() 8. Nautical Twilight 9. Your Ghost 10. Edge of the Moon 11. The Chase 12. Night of Hunters 13. Seven Sisters 14. Carry |
||
Linkovi | ||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ToriAmos.com |
||
Carry – Spot |
{youtube}9gzKwOcCOYA{/youtube}