Bob Dylan – “Nashville Skyline”
Albumi iz prašine Mozaik

Bob Dylan – “Nashville Skyline”

Neke suša devastira, a neki u njoj pronađu nove putokaze i iskoriste potencijal njezina škrta jezika. Mnogo toga ukazuje da je poslije nesreće na motociklu te “podrumskih” snimanja i druženja s The Band i proganjajućeg albuma “John Wesley Harding” Bob Dylan ostao na suhoj zemlji, više svjestan onoga od čega bježi i što ne želi nego jezika kojim bi trebao oblikovati ono što želi govoriti. Nakon Kennedyjeva umorstva, ubijena je još jedna ikona šezdesetih, Martin Luther King, a donedavni brzopotezno prozvani glasnogovornik generacije cijelu je tu 1968. odšutio. Ploča koja se nakon te nove stanke zakuhala u Nashvilleu bila je posve u duhu okruženja u kojem je nastala, ali bila je još manje željena i očekivana od svoje Biblijom prožete moralistički alegorijske prethodnice.

“Nashville Skyline” nije samo, kao posve u country uronjen album (i to u njegove uz pop srasle obrasce), došao kao šaka u oči onima koji su se još nadali barjaktarskim i revolucionarnim vriskovima svoga dotadašnjeg miljenika i glasnogovornika, već je donio manje od pola sata glazbe, u koje su uključeni jedan tipično country instrumental te prerada ranije objavljene pjesme. Po mnogim navodima, Dylan se uistinu suočavao s izostankom prave stvaralačke orijentacije, ali bilo je i bilo bi posve nepošteno ne uzeti u obzir njegove želje i raskrižja, razjašnjenja i stavove kao čovjeka i umjetnika vjernog glasu koji ga je vodio sve vrijeme, od sanjarenja na javi u rodnome Duluthu preko zaglušujućeg New Yorka do kontemplativne pastorale Woodstocka (ne mislim na festival!). Bio je to u tom trenutku čovjek sit očekivanja i etiketiranja, sit nečijih i svačijih revolucija i glasnih snova o progresu progresa radi, neprilagođen i nespreman uopće prilagoditi se građenjima sutrašnjice bez moralnih filtera, a uz sve to već i gotovo uplašen vlastitim likom u javnom mnijenju. U tom i u kontekstu ulaska u obiteljske vode, Dylan se okrenuo nekim svojim ishodištima s još više sentimenta i još manje brige kamo će ga to odvesti.

Ako je “John Wesley Harding” svojom zvučnom slikom, osobito u završnici albuma, to naznačio, novo je neželjeno čedo to najmekšim mogućim vriskom potvrdilo – Bob Dylan otkriva country kao svoju kajdanku za artikuliranje svoga umjetničkog present tensea. U toj misiji čak je izmijenio način pjevanja, do razine neprepoznatljivosti, u tipičnije country croonerske manire! Druženje s “bratom po oružju” Johnnyjem Cashom sve je zasladilo na baš prikladan način, iako je rezultiralo tek jednim “preživjelim” duetom, preradom Dylanove ljepotice “Girl from the North Country” s naoko tada već davnog albuma “The Freewheelin’ Bob Dylan”. Ono što je, pak, još temeljitije obilježilo novu kolekciju pjesama potpuni je izostanak umjetničkih ambicija ili pretencioznosti, pojednostavljenje stiha i nota do razine sumnji u autorstvo. Instrumental “Nashville Skyline Rag” posve u obrascima country-jamminga ili žanrovski stereotipi “Peggy Day” i “Country Pie” namjenska su uživanja u jednostavnosti i pravi test za dotadašnje fanove.

No, daleko od toga da je Dylan pobjegao u šablone; čak je i u navedenim “običnostima” prisutan njegov stvaralačko-izvođački šarm, a neke od pjesama na “Nashville Skyline” rasne su krasotice njegove pjesmarice. “Lay Lady Lay” je lijepa i uhu ugodna toliko da boli, kao što nimalo ne čudi kad Nick Cave u nepreglednoj masi drugih imenuje baš “I Threw It All Away” pjesmom za koju bi volio da je sam napisao. Završna “Tonight I’ll Be Staying Here with You” također ulazi u ovu skupinu, baš na pravom mjestu da zove na “repeat” cijeloga albuma, odnosno, da podgrije žaljenje što sve skupa ne traje dulje, mnogo dulje. Ni otvaranje s već spomenutim duetom s Cashom u reviziji nekoliko godina stare balade nije puki ziheraški potez, već stvaranje posve novoga klasika svevremenske ljepote, što dovodi do zaključka da je sve kvantitativne manjkavosti Dylan više nego dobro i – što je najbitnije – iskreno nadoknadio. A i ovako očit izostanak komentara svoje tadašnjice vrlo je glasan i jasan stav. Možda je baš to i bilo ono što je najviše zaboljelo dio kritike, pa čak i u tom kontekstu blagonaklonog mu biografa Davida Daltona

Ostaje ne baš nebitno pitanje koliko bi sve lijepe riječi držale vodu da je u pitanju netko drugi – jer, lako je biti general nakon bitke – ali uvijek je vrlo važno ne samo što netko govori, odnosno, pjeva, već i tko je protagonist priče: “Nashville Skyline” je album Boba Dylana, jedan od najjednostavnijih i najmanje ambicioznih, ali i najindikativnijih u dugoj mu karijeri, iskren album što progovara jezikom protiv svoga vremena a opet definirajućim baš za svoje vrijeme (mislim da neću mnogo pogriješiti ako kažem da je uvelike olakšao Neilu Youngu put do glasovitog mu albuma “Harvest”). Da sve može krenuti i u još opskurnije vode, Dylan je pokazao vrlo brzo, već u sljedećoj “epizodi”.

 

Toni Matošin

 

Osobna karta albuma

 
Izvođač
Bob Dylan
Naziv albuma
Nashville Skyline
Izdavač
Columbia
Produkcija
Bob Johnston
Datum objave
9.4.1969.
Snimano
Nashville, 12. – 21. 02. 1969.
Posebna napomena
Standardno izdanje s jednim diskom

Popis pjesama

Girl from the North Country
Nashville Skyline Rag
To Be Alone with You
I Threw It All Away
Peggy Day
Lay Lady Lay
One More Night
Tell Me That It Isn’t True
Country Pie
Tonight I’ll Be Staying Here with You
Linkovi

Lay Lady Lay – Audio

 

{youtube}N6ODMKSWzT4{/youtube}

16.2.

13.2.

8.2.

30.1.

29.1.