Kako je Božo Vrećo „crnoj žuči“ pridodao svjetlije nijanse
Božo Vrećo, foto: Jadran Babić
Istaknuto Izvještaji Koncerti

Kako je Božo Vrećo „crnoj žuči“ pridodao svjetlije nijanse

Božo Vrećo, foto: Jadran Babić

Sreća je da u glazbi ne postoji monopol na iskazivanje tragedija, nesretnih ljubavi, gorčine, čemera, jada, tuge i melanholije, nježnih šapata, jecaja i suza.

Dokaz tome su pojave Fada, Cantea kao vokalnog dijela Flamenca, te Sevdaha.

Božo Vrećo je svidjelo se to nekima ili ne svojim prvobitnim i sadašnjim interpretacijama sevdaha stekao svjetsku slavu. Njegove pjesme su obojane i bijelom bojom koja može predstavljati prigušenu boju smrti, obojane su i crnom bojom, bojom kazne i  konačnog gubitka.

Igrom slučaja ili unaprijed određenog usuda Božo Vrećo predstavlja arhaičnu formulu koegzistencije svih atributa koji komplementiraju s uobičajenim parom svjetlo-tama. Njegova androginost simbol je iskonske neodređenosti i dvojnosti, ujedno je i simbol smislene cjeline. Kada se jednom takvom umjetniku podari glas koji je u biti podne svih zvukova, onda se sve s početka ovog teksta navedene dileme i stanja prenose u posebnu dimenziju u kojoj vrijede neka druga pravila.

Božo Vrećo, foto: Jadran Babić
Božo Vrećo, foto: Jadran Babić

Kaže se da je s dušom isto kao i sa želucem, ona ima ili nema apetitit za pjevanjem, za životom i li radošću. Božo Vrećo je na svoju životnu stazu, zaista dugu stazu prepune sjete, tragedije, nesretne ljubavi, patnje i melankolije ponio samo svoj anđeoski glas, svoj usud, svoje pjesme i verse, da bi svima nama koji smo ga mogli čuti po brojnim „krčmama“ na tom putu, u pretince sjećanja trajno ostavio svoje „crne“ bisere.

Ovo je bilo drugo Božino „ukazanje“ u splitskom Hrvatskom domu Ivo Tijardović kojom prilikom je povodom  turneje pod nazivom Sevdahology (prema nazivu njegovog najnovijeg albuma) sa sobom doveo i prošireni bend u sastavu: Kadir Dogan (bubanj), Christopher Esch (akustična gitara), Marko Nikolić (klavir i harmonika) te Mihai Pirvan (saksofon).

Broj glazbenika u odnosu na prijašnje nastupe u kojima su ga znali (ne u isto vrijeme) pratiti Miroslav Tadić na gitari, Marko Louis na klaviru i  tarabuku, Tihomir Hojsak na kontrabasu, Filip Novosel na tamburi, obećavao je bogatije i drugačije aranžmane starijih pjesama, otvarao interes za novim materijalom, a što se tijekom večeri i dogodilo u, rekao bih, pomalo alkemijskom atanoru u kojem je esenciji sevdaha uspješno pridodao boje orijentalnog jazza i etna, te pomalo i popa.

Božo Vrećo, foto: Jadran Babić
Božo Vrećo, foto: Jadran Babić

Je li to bila dobra Božina odluka napraviti odmak od tradicionalnog sevdaha (kojeg je usput osim zagriženim ljubiteljima istog, te glazbenim teoretičarima) zaista teško koncentrirano slušati preko sat i pol vremena i pri tome iskreno uživati?

Mislim da je pogodio, Božo Vrećo je arapskoj riječi „sawda“ ( prijevodu „crna žuč) koja je u biti sinonim za iskonski sevdah, pametno pridodao dosta svjetlijih nijansi s kojima je zaista skrenuo sa tradiocionalne staze pjevanja sevdaha, no istovremeno je svoje nastupe učinio zaista zanimljivijim i prihvatljivijim za širi auditorij.

A po reakcijama prepunog gledališta u kojem su večinu činile žene, majke, kraljice, bio je to zaista odličan koncert s puno zajedničkih interakcija i iskrenih aklamacija.

Božo Vrećo, foto: Jadran Babić
Božo Vrećo, foto: Jadran Babić

Jedna od zadaća glazbe je zabava, a nje nije nedostajalo u iskrenom, starastvenom, emocionalnom i na momente katarzičnom Božinom vokalu, te, u konstantnoj bravuroznoj svici u kojoj je (po mom skromnom) mišljenju dominirao Mihai Pirvan sa svojim saksofonom.

Obzirom na promociju novog (sedmog mu po redu albuma) očekivano su izvedene i neke od novih pjesama: „Mehmed Aga“, „Sevdalino“, „Čemerika“, „Omer i Merima“, te obrada tradiocionalne crnogorske pjesme „Po Ladu po Zaladu“, kao posvetu svojoj majci.

Koncert je otvoren s „Aladžom“ posvećenoj fočanskoj džamiji (nastala u suradnji Bože i španjolca Mikija Olabarre Powella s albuma Pandora , s kojeg smo čuli i istoimenu pjesmu, nezaobilaznu izvedbu gotovo svakog njegovog koncerta, zatim (opet nezaobilaznu)  „Pašanu“ koja je na noge junačke digla gotovo cijeli auditorij.

Božo Vrećo, foto: Jadran Babić
Božo Vrećo, foto: Jadran Babić

„Malo“ iznenađenje bila je izvedba pjesme  „Što te nema“ na stihove Alekse Šantića u originalnoj izvedbi Jadranke Stojković koja je otkrila i Božine sklonosti prema slušanju i interpretaciji urbanih šansona.

Koncert je završen s „Ko li Noćas Miluje ti Kosu“ s albuma Melek,  te je tako na obostrano zadovoljstvo izvođača i publike, te s Božinim obećanjem, obzirom da se u Splitu uvijek osjeća izvrsno, da neće proći puno vremena do novog susreta.

Baš me zanima koje će nam boje tog puta donijeti Božo Vrećo.